30 Ogos 2008

PERKHEMAHAN PERDANA SKPI 2008




Pada 29-30 Ogos 2008, telah berlangsung acara tahunan Perkhemahan Bersepadu Unit Berunifom SKPI atau lebih dikenali sebagai Kem Perdana SKPI. Pasukan Pengakap 38 Hulu Langat telah menghantar 30 orang ahli yang terdiri dari 15 pelajar Tahun 5 dan 15 pelajar Tahun 4 yang diketuai oleh adik Abdul Rauf serta dibantu oleh adik Abdul Salam.Pendaftaran telah dibuka pada jam 2.30 petang dan diikuti dengan acara mendirikan khemah pada jam 3.00 petang.

Jam 4.00 petang, peserta dijamu dengan minum petang diikuti dengan solat asar. Slot Aktiviti 1 menyusul dengan acara permainan kecil. Peserta didedahkan dengan permainan permainan yang boleh dimainkan samada dalam kumpulan kecil ataupun untuk kumpulan yang lebih besar.

Pada jam 6.30 petang, makan malam telah diberikan dan ketika ini, hujan renyai renyai telah mula turun mengakibatkan Penyelaras Kem memutuskan seandainya hujan turun lebih lebat lagi, peserta akan diarahkan untuk pindah ke dalam bilik darjah. Selepas makan malam, peserta membersihkan diri untuk menunaikan solat maghrib secara berjemaah diikuti dengan bacaan yasin serta solat insyak di Dewan Juita. Mujurlah, menjelang waktu isyak, hujan telah berhenti.

Acara seterusnya ialah Slot Aktiviti 2 iaitu Malam Kebudayaan. Setiap unit berunifom perlu menyampaikan 2 persembahan yang bertemakan Patriotik bersempena dengan Hari Kemerdekaan yang bakal menjelang. Pasukan Pengakap telah menyampaikan 2 buah lagu iaitu 'Si Baju Hijau' & 'Anak Gajah'. Sejurus itu, minum malam telah disediakan dan dikuti dengan acara padam lampu (tidur).

Hari kedua bermula dengan solat subuh diikuti dengan kuliyah subuh. Selepas membersihkan diri serta kawasan perkhemahan, peserta telah diberikan t-shirt rasmi perkhemahan.Selepas itu, sarapan pagi telah diberikan diikuti dengan Slot Aktiviti 3 iaitu belajar Arah Kompas, Pertolongan Cemas & Memasak Roti Lilit. Setiap unit berunifom akan bertukar giliran mengikuti setiap slot berkenaan.


Pada jam 12.00 tengahari, acara menurunkan khemah telah dijalankan memandangkan cuaca yang mendung. Para peserta telah dipindahkan ke dalam bilik darjah. Selesai acara menurunkan khemah, peserta telah dijamu dengan makan tengahari diikuti dengan solat zohor.

Tepat jam 2.00 petang, 2 aktiviti telah dijalankan secara serentak iaitu Arah Kompas & Memasak Roti Lilit. Pengakap Tahun 5 telah ditugaskan untuk Memasak Roti Lilit manakala Pengakap Tahun 4 menyertai acara Arah Kompas. Pada ketika ini juga hujan mulai turun, pada mulanya sekadar renyai renyai sahaja dan diikuti dengan lebat.

Pada ketika inilah kemantapan fizikal & mental diuji pabila terpaksa memasak roti lilit di dalam hujan. Mujurlah dengan kerjasama semua ahli, skarf pengakap telah dijadikan sebagai bumbung kepada dapur untuk membakar roti lilit.

Manakala, peserta Arah Kompas pula terpaksa berhempas pulas di dalam hujan mengikuti setiap arahan yang diberikan disetiap 'check-point'. Jika salah satu 'check-point' tidak dijumpai, alamatnya tersekatlah usaha mereka. Arahan 'check-point' terakhir adalah menghasilkan ''mumia' dari tisu.

Acara penutup telah diadakan pada jam 4.00 petang. Guru Besar, Puan Nik Aziah Nik Yusof telah sudi merasmikan majlis penutupan Perkhemahan Perdana SKPI 2008 di kantin sekolah kerana hujan masih lebat. Beliau bersyukur kerana tiada sebarang masalah atau kemalangan besar yang menimpa disepanjang aktiviti dijalankan. Beliau juga mengucapkan syabas dan tahniah kepada semua tenaga petugas prkhemahan pada kali ini.

Acara penyampaian hadiah juga telah disampaikan dimana pasukan Pengakap 38 Hulu Langat telah dipilih menjadi johan dalam acara Arah Kompas kerana berjaya menamatkan acara dalam masa terpantas. Tahniah!

Dikesempatan ini juga, PPM38HL ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada PPM 41 Hulu Langat & PPM 42 Hulu Langat kerna turut membantu serta memeriahkan perkhemahan ini.

PELAWAT TERKINI