06 Mac 2010

PERJUMPAAN AKTIVITI KE 3

Tarikh : 5hb Mac 2010 (Jumaat)
Masa : 5.30 petang - 6.30 petang
Lokasi : Depan Dewan Juita, SK Pandan Indah
Kehadiran Murid : 16 orang
Kehadiran Pemimpin : 2 orang

Walaupun hujan turun agak lebat sejak jam 4.30 petang, ianya tidak menghalang semangat warga PPM38HL menjalankan aktiviti kePengakapan 'tambahan' buat julung kalinya pada hari Jumaat setelah mendapat restu dari Puan Nik Aziah Nik Yusof, Guru Besar SK Pandan Indah. Malah Puan Nik Aziah turut hadir menyaksikan aktiviti yang diadakan walaupun beliau sudah berada di sekolah sejak dari waktu persekolahan sessi pagi lagi.

Sebelum aktiviti bermula, Penolong Pemimpin meminta surat kebenaran ibubapa/penjaga dari ahli yang hadir kerana ia adalah antara syarat untuk PPM38HL mengadakan aktiviti tambahan pada hari Jumaat.

Ahli diingatkan bahawa jika mereka tidak membawa surat kebenaran dari ibubapa/penjaga , mereka tidak dibenarkan untuk mengikuti aktiviti yang diadakan. Ahli juga turut diingatkan bahawa surat makluman ibubapa/penjaga akan diedarkan hanya jika ada aktiviti pada hari Jumaat minggu tersebut.

Aktiviti dimulakan dengan Istiadat Laung Agong diikuti dengan pemeriksaan pakaian seragam. Selepas itu upacara perlantikan secara rasmi bagi pemegang jawatan yang masih belum dilantik pada perjumpaan yang lepas telah disempurnakan oleh Pemimpin Kumpulan, Cikgu Faris Mat Zain dan diikuti dengan aktiviti asas kawad.

Selepas itu, nota untuk Bulu Log Lencana Keahlian telah diberikan kepad ahli baru. Nota untuk Lencana Keris Gangsa dan Lencana Keris Perak akan diberikan pada perjumpaan selepas cuti sekolah disebabkan kesuntukkan masa dan Jumaat depan tiada aktiviti Pengakap kerana acara merentas desa.

Selepas pemberian nota Lencana Keahlian, tibalah masa untuk warga PPM38HL menghiburkan hati dengan belajar menyanyi lagu Pengakap. Pada kali ini, mereka diajar dengan lagu 'Oh Eppo' beserta dengan rentak sekali. Pada mulanya, mereka diberi masa untuk menghafal lagu dan diikuti dengan rentak.

Setelah ahli mahir, mereka dipecahkan kepada 3 kumpulan yang mana mereka perlu bersaing dari segi kekuatan suara, keseragaman rentak dan kerjasama berpasukan agar tidak dilabel sebagai pasukan yang kalah. Walaubagaimanapun, adat dalam berPengakap, denda yang diberikan tidaklah teruk, sekadar untuk menghiburkan hati setelah seharian bersekolah.

Denda kepada pasukan yang kalah adalah mereka perlu menari mengikut rentak lagu yang dinyanyikan pada petang itu iaitu 'Sahibul Hikayat' yang berentakkan padang pasir. Apa lagi, pecah perut mereka yang hadir termasuklah para pelajar sessi petang melihat aksi rakan mereka menari gelek.

Aktivit bersurai tepat jam 6.30 petang selepas Istiadat Laung Agong.


Sahibul Hikayat

Sahibut hikayat wal pulut wal duriani
Mula mula ... mula mula ... mula mula ana parangi
Belah belah ... belah belah ... belah belah ada isi

Wal sakar .. wal santan ... dalam pinggan gaul gaulan
Cakpuak ... cakpuak .. cakpuak ke mulut ni

Tiga pinggan ana makan
sakit perut ana masuk jamban

Tiga bungkus ana kebas
sakit perut ana masuk tandas

PELAWAT TERKINI