01 Ogos 2008

100 TAHUN KEPENGAKAPAN DI MALAYSIA



Kepada semua ahli pengakap Kumpulan 38 Hulu Langat khasnya serta ahli pengakap Daerah Hulu Langat, ahli pengakap Negeri Selangor & ahli pengakap Malaysia amnya ... SELAMAT MENYAMBUT HARI ULANGTAHUN KEPENGAKAPAN MALAYSIA KE 100 yang jatuh pada hari ini, 1 Ogos 2008!

Bersempena dengan sambutan 100 tahun kepengakapan ini di Malaysia, satu majlis pelancaran "Setem 100 Tahun Kepengakapan Malaysia" akan dilancarkan oleh Persekutuan Pengakap Malaysia.

Butiran lanjut adalah seperti berikut:

Tarikh
14 Ogos 2008 (Khamis)

Masa
08.00 pagi hingga 17.00 petang

Lokasi
Rumah BP, Jalan Hang Jebat, Kuala Lumpur

Acara Kemuncak
Perasmian oleh YB Menteri Penerangan Malaysia pada jam 10.30 pagi

Datanglah beramai-ramai dengan berpakaian seragam lengkap. Setem Dan Sampul Hari Pertama akan mula dijual pada majlis tersebut.


Sejarah Ringkas Pengakap Malaysia

Dipercayai pengakap di Malaysia telah mula ditubuhkan pada tahun 1908 oleh seorang peguam yang bernama En. G.H. Goh di Pulau Pinang tetapi kurang mendapat sambutan. Amat malang sekali kerana kita tiada mempunyai bukti untuk menyokong penubuhan ini.

Usaha seterusnya terus dijalankan dan secara rasminya telah ditubuhkan Persekutuan Budak Pengakap Tanah Melayu pada tanggal 2hb Julai 1910. Persekutuan Budak Pengakap Tanah Melayu telah menjadi ahli penuh Persidangan Pengakap Sedunia pada 1 Sepetember 1957.

Persekutuan Budak Pengakap Tanah Melayu telah bertukar nama kepada Persekutuan Pengakap Malaysia dimana dianggotai Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak pada tahun 1964.


Rumah B.P.

Rumah B.P. yang terletak di Jalan Hang Jebat, Kuala Lumpur merupakan ibu pejabat Persekutuan Pengakap Malaysia. Ia telah dibuka dengan rasminya pada 5 Januari 1957 bersempena dengan perayaan ulang tahun yang ke-50 Pengakap Dunia. Kos pembinaannya menelan belanja RM150 ribu.

Rumah B.P. adalah nadi pergerakan pengakap Malaysia seluruh negara. Di sinilah Ketua Pesuruhjaya Negara mengarahkan segala gerak kerja Persekutuan Pengakap Malaysia sehingga kini.

PELAWAT TERKINI